مقالات آموزشی

آشنایی با ظروف سفالی نسوز

 ضد آتش و شعله

منظور از ظروف سفالی نسوز، ظروفی هستند که می توانند روی شعله مستقیم قرار گیرند. یکی از برتری های سفال بر سایر ظروف آن است که می توان آن را برای پختن غذا حتی در فر قرار داد. قابلمه سفالی، دیزی و این قبیل از جمله ظروف سفالی نسوز هستند که علاوه بر سختی، ارزان بودن، حرارت را در خود نگه داشته و غذا را برای مدتی طولانی گرم نگه می دارند. این ظروف سفالی علاوه بر قابل استفاده بودن دارای زیبایی خاص خود نیز می باشد. با شهر سفال همراه باشید.

ظروفی که در فر از آن استفاده می شود بایستی آنچنان ساخته شوند که وقتی در فر گرم قرار می گیرند و یا وقتی از آن خارج می شوند، هنگام قرار گرفتن در محیط معمولی نشکنند. در حقیقت اگر دقت لازم را به خرج دهیم، هر گل حرارت پایین و حرارت بالایی را می توانیم در فر قرار بدهیم.

ظروفی که می توانند مدت های طولانی در فر مورد استفاده قرار گیرند و ممکن است در اثر بی توجهی و در اثر شوک حرارتی بشکنند. این شکست ممکن است در اثر قرار دادن ظروف بر روی شعله مستقیم هم حاصل شود و اگر ظروف خیلی گرم را که از فر خارج شده در آب سرد قرار دهیم، ترکیده و از هم متلاشی خواهد شد.

یک نوع از این ظروف سفالی نسوز که قبلا به طور زیادی تولید و مورد استفاده قرار می گرفته، از گل درشت، قابل نفوذ و غیر شیشه ای شده ساخته میشده است. موقعیت فیزیکی این گلها به طریقی است که مولکولهای آن با فاصله نسبت به یکدیگر قرار گرفته و برای انبساط و انقباض سریع دارای فضای لازم می باشد. ظروف روستایی فرانسه و اغلب کاسه های مکزیکی و قابلمه های مخصوص آنها از این نوع گل ها می باشند.

این ظروف سفالی نسوز شوک حرارتی را تحمل کرده، در فر ترک بر نمی دارند و حتی می توان از آنها در آتش مستقیم استفاده نمود. مقاومت این ظروف در مقابل شعله و شوک حرارتی به فرمول گل بستگی نداشته بلکه به علت کم حرارت دیدن آنها است، این ظروف نفوذپذیر دارای محدودیت هایی نیز هست که از آن جمله نرم بودن آنها است که به آسانی شکسته می شوند. از آنجایی که لعاب به گل هایی که حرارت کافی نمی بینند جوش نمی خورد، آب و غذاهای آبکی از دیواره ظروف به خارج نفوذ پیدا می کند.

اغلب گلهای حرارت بالا که به مصرف ظروف سفالی نسوز می رسند چون حرارت کافی دیده و لعاب به گل بدنه جوش خورده برای استفاده در فر مناسب است. اگر ظروف میبایستی برای استفاده در فر ساخته شوند بعضی را با بدست آوردن گل مقاوم و نفیس را در برابر شوک حرارتی بایستی رعایت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *