مقالات آموزشی

۴ نوع خاک رس مناسب سفالگری

موارد استفاده‌:

مصالح ساختمانی: اگر خانه ای آجری دارید، به احتمال زیاد با ظروف سفالی احاطه شده اید. و ظروف سفالی هزاران سال است که برای ساخت و ساز در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود.
سفال گلی: در میان هنرهای سرامیک، ظروف سفالی شهرت بسیاری دارند. معمولاً کاربردهای مفیدی از ظروف سفالی مانند گلدان های سفالی را در فضاهای باز پیدا خواهید کرد. اما بسیاری از مشهورترین قطعاتی که در یک موزه کشف می کنید نیز از ظروف سفالی ساخته شده اند.
نحوه‌ی پخت: سفال به عنوان یک خاک رس به آتش کم (یا به دمای پایین تر برای پختن نیاز دارد)، ظروف سفالی برای اجداد باستانی ما که کوره هایی با تکنولوژی بالا نداشتند عالی بود، ظروف سفالی متخلخل هستند، بنابراین اگر بخواهید ظروف سفالی هنگام خیس شدن شکل خود را حفظ کنند، پخت آن یک فرآیند سه مرحله‌ای در دماهای مختلف است، ابتدا مرحله بیسکویتی را کامل می کنید، دوم به آن لعاب می دهید، سوم پخت لعاب را کامل می کنید.
۱_ محدوده دمای آتش بیسکویتی ۹۹۷ درجه تا ۱۱۴۲ درجه سانتی گراد
۲_ محدوده دمای آتش لعاب ۹۴۲ درجه تا ۱۰۶۲ درجه سانتی گراد

ظروف استون ور معمولاً نسبت به چینی و خاک رس تخلخل کمتری دارند و محکم تر هستند. مردم دره سند (پاکستان امروزی و شمال هند) ظروف استون ور زیادی می ساختند. استفاده از این نوع خاک رس از شمال به چین گسترش یافت. چینی ها برخی از مشهورترین قطعات باستانی را در ظروف استون ور در طول سلسله هان (دره سند) تولید کردند.
موارد استفاده: از آنجایی که استون ور نسبت به دیگر رس‌ها تخلخل کمتری دارد، برای تولید ظروف کاربردی عالی است، مانند پخت و پز یا نگهداری مایعات، ظروفی که با این نوع خاک تولید می شوند فوق العاده بادوام هستند، می توانند گرما و سایر عناصر را تحمل کنند، بنابراین در اجاق، مایکروویو و سایر موارد مشابه می‌توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد.
من استفاده از استون ور را برای سطح مهارت یک مبتدی توصیه می کنم، چون یک خاک رس پلاستیکی است و پس از پختن تخلخل خود را از دست می‌دهد، این بدین معناست که این نوع خاک برای مصارف عملی قابل استفاده است. استون ور بهترین انتخاب برای اولین تجربه‌ی شما در پروژه های سفالگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *